onsdag den 4. februar 2015

Novelleanalysemodel

Novelleanalyse
En novelle

Genretræk
·        
En kort énstrenget handlingKort afsluttet prosafortælling
  • Få personer i en bestemt situation
  • Kort tidsforløb
  • Afgrænset sted

Bestem genren


Handlingsresumé - skriv nøgleord 

Titel 

·         Hvilken betydning har titlen?
·         Passer den til tekstens indhold?

Tid 

·         Hvor lang tid strækker handlingen sig over?
·         I hvilken historisk tid foregår handlingen?

Miljø

  • Hvor foregår handlingen?
·         Hvordan er miljøet beskrevet
·         Er karakteristikken neutralt beskrivende eller kommenterende /vurderende?

Personer

  • Hvem er hovedpersoner, og hvem er bipersoner?
·         Hvordan er personerne karakteriseret? (Alder, udseende, egenskaber, væremåde, holdninger, andres syn på)
·         Beskrives personerne direkte af forfatteren?
·         Eller (og) indirekte gennem handlinger og hvad de siger?
·         Runde personer? (Grundigt beskrevet, gode og dårlige sider)
·         Flade personer? (Typer, få karaktertræk, ”gode” eller ”dårlige”)
·         Hvilke personer står evt. i modsætningsforhold til hinanden? Beskriv hvorfor.
·         Er der personer, der gennemgår en forandring? Beskriv hvilken.
·         Er der personer, der ikke forandrer sig? Hvorfor?
·         Prøv at gruppere i positive og negative personer, sådan som teksten fremstiller dem.
·         Grupper dernæst de personer, der står i modsætningsforhold til hinanden.

Fortællersynsvinkel

·         1. person / 3. person / alvidende / subjektiv / objektiv

Fortælleteknik

·         Monolog / replikker /indirekte tale / tanker.

Teksttype

·         Beskrivende tekst (uden handling)
·         Handlingstekst (Handlingsmættet)
·         Ræsonnerende tekst (tankerække der fører til en konklusion). Ofte en indre monolog
·         Persontekst / psykologisk tekst
·         En tekst kan være en blanding af flere typer

Komposition

·         Tekstens opbygning
·         Spændingskurver / lineær / flash back / forudgreb / cyklisk

Sprog

·         Stil: Høj stil / almindelig stil / talesprog / lav stil (vulgært sprog) / dialekt / børnesprog / fagsprog
·         Ordvalg: Fremmedord / slang / klicheer / associationsord / positive ord / negative ord / neutrale ord  / modsatte ord

Tema – budskab

·         Hvilket problem / hvilke problemer behandles i teksten?
·         Formuler problemstillingerne generelt – uden at nævne personerne.
·         Hvilke værdiforestillinger er de vigtigste i handlingen?
·         Hvad er tekstens hensigt med at behandle disse værdiforestillinger?
·         Hvad er tekstens budskab?

Afsender – modtager

·         Hvem er afsender?
·         Hvem er teksten beregnet for (modtager)?

Henvisning til kendt stof

·         Sæt teksten i sammenhæng med andre tekster, emner osv., som du har arbejdet med.

Personlig vurdering af teksten

·         Er problemstillingen / budskabet relevant?
·         Kan du bruge den til noget?

·         Vurder tekstens kvalitet med hensyn til sprog, beskrivelse osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar