Novelleanalyse
En
novelle
|
Genretræk
·
- Få personer i en
bestemt situation
- Kort tidsforløb
- Afgrænset sted
Bestem genren
Handlingsresumé - skriv nøgleord
Titel
·
Hvilken betydning har
titlen?
·
Passer den til tekstens
indhold?
Tid
·
Hvor lang tid strækker
handlingen sig over?
·
I hvilken historisk tid
foregår handlingen?
Miljø
- Hvor foregår
handlingen?
·
Hvordan er miljøet
beskrevet
·
Er karakteristikken
neutralt beskrivende eller kommenterende /vurderende?
Personer
- Hvem er
hovedpersoner, og hvem er bipersoner?
·
Hvordan er personerne
karakteriseret? (Alder, udseende, egenskaber, væremåde, holdninger, andres syn
på)
·
Beskrives personerne
direkte af forfatteren?
·
Eller (og) indirekte gennem
handlinger og hvad de siger?
·
Runde personer? (Grundigt
beskrevet, gode og dårlige sider)
·
Flade personer? (Typer, få
karaktertræk, ”gode” eller ”dårlige”)
·
Hvilke personer står evt. i
modsætningsforhold til hinanden? Beskriv hvorfor.
·
Er der personer, der
gennemgår en forandring? Beskriv hvilken.
·
Er der personer, der ikke
forandrer sig? Hvorfor?
·
Prøv at gruppere i positive
og negative personer, sådan som teksten fremstiller dem.
·
Grupper dernæst de
personer, der står i modsætningsforhold til hinanden.
Fortællersynsvinkel
·
1. person / 3. person /
alvidende / subjektiv / objektiv
Fortælleteknik
·
Monolog / replikker
/indirekte tale / tanker.
Teksttype
·
Beskrivende tekst (uden handling)
·
Handlingstekst
(Handlingsmættet)
·
Ræsonnerende tekst
(tankerække der fører til en konklusion). Ofte en indre monolog
·
Persontekst / psykologisk
tekst
·
En tekst kan være en
blanding af flere typer
Komposition
·
Tekstens opbygning
·
Spændingskurver / lineær /
flash back / forudgreb / cyklisk
Sprog
·
Stil: Høj stil / almindelig
stil / talesprog / lav stil (vulgært sprog) / dialekt / børnesprog /
fagsprog
·
Ordvalg: Fremmedord / slang
/ klicheer / associationsord / positive ord / negative ord / neutrale ord
/ modsatte ord
Tema – budskab
·
Hvilket problem / hvilke
problemer behandles i teksten?
·
Formuler
problemstillingerne generelt – uden at nævne personerne.
·
Hvilke værdiforestillinger
er de vigtigste i handlingen?
·
Hvad er tekstens hensigt
med at behandle disse værdiforestillinger?
·
Hvad er tekstens budskab?
Afsender – modtager
·
Hvem er afsender?
·
Hvem er teksten beregnet
for (modtager)?
Henvisning til kendt stof
·
Sæt teksten i sammenhæng
med andre tekster, emner osv., som du har arbejdet med.
Personlig vurdering af teksten
·
Er problemstillingen /
budskabet relevant?
·
Kan du bruge den til noget?
·
Vurder tekstens kvalitet
med hensyn til sprog, beskrivelse osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar